Hasil pembelajaran :
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat,
- Mengukur dan membanding isipadu cecair dengan menggunakan alat penyukat tidak piawai.
Bahan Bantu Mengajar:
- Baldi
- Botol
- Span
- Air berwarna (kuning, biru, hijau, merah, oren)
Pengetahuan Sedia Ada:
Murid telah belajar tentang banyak, lebih banyak, sedikit, kurang, tinggi, dan rendah semasa di Tahun 1.
Aktiviti:
- " Siapa Banyak Mengisi Air" di buat di luar bilik darjah.
- Murid dibahagikan kepada 5 kumpulan.
- Setiap kumpulan diberi nama berdasarkan warna air di dalam baldi yang diberi oleh guru.
- Murid dimminta mengisi air ke dalam botol dengan menggunakan span secara bergilir-gilir antara ahli dalam kumpulan.
- Masa diberi untuk mengisi air adalah 2 minit.
- Wisel dibunyikan setelah masa tamat.
- Wakil kumpulan meletakkan botol masing-masing di atas meja.
- Guru dan murid berbincang dan membandingkan tentang isipadu air yang berjaya diisi oleh setiap kumpulan.
- Wakil murid diminta menyusun botol mengikut kedudukan isipadu air yang paling banyak hingga paling sedikit.
- Wakil murid yang lain diminta menanda kedudukan botol air pada "score board".
- Aktiviti "Siapa Banyak Mengisi Air" diulang
- Kumpulan yang dapat score 1 paling banyak dikira pemenang.
CONTOH SKOR MARKAH
MERAH | BIRU | KUNING | HIJAU | OREN |
1 3 1 2 5 | 5 2 3 1 4 | 4 1 4 3 3 | 3 4 2 4 1 | 2 5 5 5 2 |
Nota Skor:
1- Paling Banyak
2- Banyak
3- Sedikit
4- Kurang Sedikit
5- Paling Sedikit
No comments:
Post a Comment