Thursday, November 25, 2010

RUMUSAN

Menurut Shulman (1986), seseorang guru itu perlu mahir dalam dua aspek iaitu pengetahuan mendalam dalam sesuatu pelajaran yang diajar dan memahami cara untuk memudahkan pembelajaran kepada murid-muridnya. Bagi memenuhi tugas ini, guru bukan sahaja perlu menyediakan suasana pembelajaran yang menarik dan harmonis, tetapi juga perlu mencipta pengajaran yang berkesan yang dapat merangsang minat pelajar untuk meneruskan proses pengajaran dan pembelajaran.

Kebiasaannya, di dalam sesebuah kelas, guru akan berhadapan dengan murid yang berbeza kebolehan. Terdapat murid yang arus perdana dan juga murid Linus. Justeru itu, guru perlu memainkan peranan bagi memilih kaedah dan teknik yang sesuai dengan perkembangan dan kebolehan murid-muridnya. Penggunaan kaedah dan teknik yang pelbagai dapat menjadikan sesuatu proses P&P menarik dan memberi ruang untuk membolehkan murid-murid mengambil bahagian secara aktif. 

Kaedah projek yang diasaskan oleh John Dewey misalnya menggalakkan murid membelajari sesuatu melalui pengalaman, pemerhatian dan percubaan adalah sesuai dengan aktiviti mengukur dan membanding isipadu yang telah dicadangkan. Aktiviti sebegini memberi peluang kepada murid-murid menggunakan deria mereka untuk membuat pengamatan dan penanggapan secara berkesan. Aktiviti ini juga  berpusatkan murid dan seterusnya  secara tidak langsung murid dapat mengamalkan nilai-nilai kolaboratif. Tambahan pula, bahan bantu mengajar yang disediakan merupakan bahan yang biasa dilihat dan diguna oleh murid-murid. Mereka tahu cara penggunaan alat dan dengan ini memudahkan guru memberi arahan. 




No comments:

Post a Comment