Wednesday, November 24, 2010

AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN UNTUK KUMPULAN PENCAPAIAN TINGGI

Mengukur dan Membanding Isipadu Cecair.


Hasil Pembelajaran:
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat,
  • Mencatat isipadu cecair yang disukat.
Bahan Bantu Mengajar:
  • Air berwarna (merah,biru,kuning,hijau, oren)
  • Bekas pelbagai bentuk dan saiz.
  • Bikar penyukat.
Aktiviti:
  1. Guru menunjukkan 3 bekas yang berlainan bentuk dan saiz.
  2. Setiap bekas ditanda dengan A,B, dan C dan diisi dengan air berwarna merah.
  3. Guru bersoaljawab dengan murid tentang air dalam bekas manakah yang paling banyak.
  4. Guru meminta seorang murid ke depan dan memasukkan air dari bekas A ke dalam bikar penyukat untuk mengetahui isipadu sebenar.
  5. Guru dan murid berbincang bacaan isipadu air.
  6. Guru menegaskan cara bacaan yang betul.
  7. Bacaan isipadu bekas A dicatat.
  8. Aktiviti diulang untuk bekas B dan C.
  9. Murid dan guru merumus isipadu dari bekas yang mana paling banyak,  sedikit dan paling sedikit.
  10. Aktiviti diteruskan dengan permainan "Mari Menyukat".

CONTOH BEKAS PELBAGAI BENTUK DAN SAIZ.






        
                               CARA MEMBACA ISIPADU DENGAN BETUL



                       PERMAINAN MARI MENYUKAT



  1. Murid dibahagikan kepada 5 kumpulan mengikut warna air yang diberi.
  2. Setiap kumpulan diberi 6 bekas pelbagai bentuk dan saiz yang berisi air berwarna dan sebiji bikar penyukat.
  3. Murid menyukat air dengan menggunakan bikar penyukat dan mencatat isipadu air dalam lembaran kerja yang diberi.
  4. Kumpulan yang dapat membuat catatan yang paling tepat dikira pemenang.

CONTOH LEMBARAN KERJA


BEKAS

ISIPADU


Gelas
                           







Cawan







Botol tinggi






Mangkuk





Gelas tinggi






Botol mineral









No comments:

Post a Comment